LEGO 744 - Universal Building Set
A második 'sárga' építős szett
"Óóóó, hát erre emlékszem!!!", sokat hallottam már ezt a mondatot. Gyerekkorom emlékei, a bizonyos 'sárga' LEGO! Emlékszem mennyire megbabnonázott a sárga színe, a nyolc nagy kerék és legfőképp a kék ablakok. Sajnos gyerekkoromban nem volt lehetőségem játszani ezzel a készlettel, és nem is ismertem senkit akinek meglett volna.
Amikor már feledésbe merült nálam a készlet, akkor egy 375 Sárga vár vásárlásakor, ezt a készletet is kaptam a csomagban. Sajnos a doboza elég viharvert, nem úgy mint az elemek! A motor működik, az elemtartó nem rozsdás és elemsavas. Persze azonnal félredobtam a várat, és egyből megépítettem a holdjárót, amely nekem az egyik legikonikusabb LEGO jármű.
A készlet a 7xx Universal Building sorozat része (722 piros, 733 kék, ezekről is lesz írás). Ezt a szettet is Jens Nygaard Knudsen tervezte, mint akkoriban sok Basic és Space készletet. Az ilyen sorozatokban általában a legnagyobb készletek kaptak motort, ugyanez történt itt is. A motor 4.5V-os, egy nagy fekete elemtartó dobozzal, amelyre építhetük. A motor három bébi elemmel működik. A kis kapcsolóval a forgási irányt váltogathatjuk.
A készlet útmutatójából ötféle jármű illetve épület építhető, a dobozon sok további ötlet található, mint mindig. Sok olyan elem van a készletben amelyiket egyik építményhez sem kell felhasználni (piros ajtók, konténer oldal lapok).
A Holdjáró Autó
Ahogy már említettem az egyik legikonikusabb LEGO jármű számomra ez nagy holdjáró teherautó. Elképesztően tetszik az egész járgány megvalósítása, a színek, a kerekek. A motor felhasználása elég érdekes, hiszen nem 'távirányítós' módszerrel kerül rá a az autóra, hanem egy az egyben be van építve az elemtartó, így futhatunk utána amikor bekapcsoljuk. A motor nem csak a kerekekkel hanem a radarral is össze van kötve, amikor ezt megtudtam mégjobban megszerettem. Az autó orrán egy hólapát is helyet kapott. Lehet, hogy mégsem a holdra készült hanem az LEGO Ice Planet 2002 egyik prototípusa? A videón inkább a tolatást mutatnám meg, így jobban lehet látni mi történik mozgás közben.
A gyár
Sajnos nem tudom megmondani pontosan milyen munkafolyamatot ábrázol ez a kis gyár, de valószínűleg valamilyen fémipari megmunkálásról van szó.
A gyár a kéményével és a gőz kieresztőivel egy láncmeghajtással van összekötve magával a gépezettel. A lánc pontosan 47 szemből áll amely megforgatja a dugattyú szerű kart. Ez adagolhatja a nyersanyagot, amit utána a kalapács munkál meg. A kalapács nincs odafogatva a fogaskerékhez, csak rá van hajtva, igy amikor nagyon belelendül a gyár akkor fel is löki a kalapácsot.
A Teherautó
Ez a nagy teherautó a távirányítós megoldást helyezi előnybe, ajtajai kinyithatóak, a pilótafülke előre dönthető ahogy kell. Nagyon tetszik a kis fekete szellőző nyílás is. Érdekes, hogy teherautó hátulja teljesen nyitott, így nemsok értelme van az oldal ajtónak, azon felül, hogy jól néz ki. Nagyon jó megoldás a pótkerék is, egy üres abroncsba pont beleillik egy 2x2-es hanger kocka. Azt hiszem ehhez a járgányhoz kell felhasználni a legtöbb elemet a készletből.
Sajnos ez az autó sem kormányozható, ahhoz szükség lenne mégegy motorra. Az első kétmotoros készlet a 8094 Control Center I volt, amely már a jóval kisebb 9V rendszert használta.
A Szélturbina
Sajnos ez a turbina a legkevésbé érdekes az egész szettben, ezen belül is a kis szervíz terepjáró viszi el a showt. Az új Vestas Széltúrbinában is nekem sokkal érdekesebb a kis házikó az talpánál. Jó lenne ha itt is forogna a radar a turbina tetején. El tudom képzelni mennyien játszották az régen, hogy belenyúltak a forgó lapátokba.
Valamiért nagyon nehezen tudta forgatni a lapátokat :(
A Darus kocsi
Elérkeztünk az utolsó járműhöz a darus kocsihoz. Nekem ez az autó a leginkább valósághű. A teherautó platóján egy forgatható daru kapott helyet, amit sajnos csak kézzel fotgathatunk. A motor a daruban kapott helyet, ez csévéli le és fel a daru kampóját.
A daru karját két kábel tartja, amelyet a két csőrlővel szabályozhatunk. Itt jegyezném meg, hogy az egész készletben a legnehezebb folyamat, a két madzagra hurkot kötni. Ezt a hurkot kell beakasztani a két kampóba, amely tartani a fogja a daru karját.
Itt is helyet kapott a már említett pótkerék felszerelési mód az autó tetején és alján is.
A kedvenc Basic készletem, rengeteget nézegettem a katalógusokban. 30 évvel később végre kézhez vehettem, és nem okozott csalódást, sőt mégjobban megszerettem. Remek járgányok, eszméletlen megoldások. Később rá kellett jönnöm, hogy nem ez volt az első 'sárga' basic szett, hanem a 912-es, amit később ugyancsak be fogok mutatni.
Nektek melyik volt a kedvenc Basic készletetek?