LEGO 8860 - Autó alváz - Tökéletes készlet
Car Chassis
Mondhatnám, hogy ez a szett volt az álmom a Technic szettek közül, de utána kiadták a 'piros' autót utána pedig a 'fekete' szuper autót, így elég gyorsan változott a véleményem. Nagyon sok dologban újdonságot hozott a készlet, új elemek, a valós autótervezési megoldások pontosabb lemásolása.
Igazából ez az autó már egy második kiadás, az első változatról gyerekkoromban nem is tudtam, akkor nem terjedtek annyira a hírek. Akkoriban ez a Technic készlet volt a LEGO tervezés csúcsa. A tervezésnél nem az volt a lényeg, hogy az autó tökéletesen hasonlítson vagy lemásoljon egy már meglévő autót (lásd Porsche), hanem egy gépjárműben fellelhető technológia megoldások bemutatása. Ezért nincs is lényegében teteje az autónak, hiszen ebből a szempontból az lényegtelen.
A doboz a régi jó 'ebben még volt anyag' megoldás, hungarocell bélés, műanyag tárolókkal.
Az első lépésekben a két ülést kell összeraknunk. A két nagy piros szék minden irányba mozgatható, az alvázon előre-hátra, és háttámla is dönthető. A háttámla egy érdekes megoldással marad egyhelyben. A kis Technic távtartó elem beleakad a fogaskerékbe, majd egy gumi tartja egyhelyben, hogy ne ugorjon ki.
Az alap alváz kialakítását sajnos nem nevezném túl erősnek, de hát szokták mondani, nem kell ráülni. A hosszú Technic elemeket nem nagyon kell megerősítő elemekkel megtoldani. Ide kerülnek be majd az ülések. Itt jön a legelső új elem, a differenciálmű a hozzá tartozó új fogaskerekekkel. Mindkét elem ebben a készletben debütált.
A következő zseniális technikai megoldás a sebességváltó kialakítása. Három sebességet kell megoldanunk a fogaskerekek pontos elhelyezésével, amihez kapunk segítséget, méretarányosan le van rajzolva hogy fogaskerekek milyen távolságra vannak egymástól.
Itt jött egy igazán nagy meglepetés, hiszen a megépített három fokozatból egyet el kell rejtenünk (a képeken látszódik, hogy a legkisebb fokozatra rá kell rakni egy 2x3-mas elemet). Először nem nagyon tudtam mire vélni ezt, de a végén minden a helyére került.
Az ilyen készletekben mindig a motor megépítése a legnehezebb feladat, legalább három kéz kéne hozzá, hogy a szelepek a helyükön maradjanak. A négyhengeres motor rácsatlakozik a hátsó futóműre és a sebességváltóra, ki lehet próbálni az áttéteket, tényleg működnek a sebesség fokok. Sajnos a fokozatoknál semmilyen kiegyenlítés nincs, ezért a fogaskerekek nem mindig találkoznak váltáskor. A motor egy gumi meghajtással egy hűtő ventillátorban végződik.
Sok szép megoldás található a motoron, ami nagyon élethűvé teszi, hengerek (igazából négyzet alakúak), hűtőbordák, nagy sárga dupla kipufogócső.
Az autó csak hátul kapott rugós felfüggesztést. Nagyon érdekes, hogy a dobozon és a leíráson, még egy prototípus szerepel, amikor fényképezték akkor még nem létezett a kész rugós elem. A dobozon még egy külön rugót kellett ráhúzni egy Technic rúdra, ez a kész elemnél sem változott, de ott már lezártan, készen kapjuk ezt. Ez az elem is ebben a készletben jelent meg először.
A kormányzás tökéletesen hozza a tengelycsonk kormányzást (Ackermann kormányzás), ami nagyon fordulékonnyá teszi a járgányunkat. A fogaslécet egy utastérbe vezetett nagy kormánnyal vezérelhetjük.
A legutolsó lépésben behelyezzük az üléseket és kész vagyunk. Az első lépésekben az alvázra pattintott fogas elemeken a szék előre-hátra csúsztatható.
A kerekek hatalmasak, a legnagyobb szivacs illetve hab kerék amit a LEGO valaha gyártott, még ma is óriásinak számít.
Ha tovább lapozunk az leírásban akkor végre kiderül, hogy miért van lefedve az első sebesség a sebességváltón. Ötleteket találunk arra, ha szeretnénk motorizálni a készletet, és ehhez találták ki ezt az első és egyben legkisebb fokozatot, ami nagyon lassú, viszont tökéletesen megfigyelhetjük rajta a szelepek működését. Sajnos még sosem volt szerencsém a motor meghosszabító elemhez, ezért ezt nem nagyon tudtam kipróbálni.
A másik lehetőség a kormányzás motorizálása:
Mégtovább lapozva ötleteket találunk arra, hogy a többi akkoriban megjelent Technic készletből miket tudnánk még építeni:
A 'B' Model, a Dragster
Ez a gyorsulási versenyautó nem tartalmaz különösebb újítást a főmodelhez képest, viszont mérete, azon belül a hossza óriási, szerintem nem is méretarányos, és túlméretezett. A doboz hátulján lévő gyerek szerintem a Star Trek-ből lépett ki.
A motorját pontosan ugyanúgy kell megépítenünk mit az alváz modelét.
A hatalmas kerekeknek csak a felnijét kell felhasználnunk az első kerekekhez.
Tökéletes készlet, minden gyűjtő kollekciójába kötelező, egy igazi kult darab. Remek megoldások, amelyek elképesztően jól és pontosan mutatják be a valós megoldásokat oktató jelleggel. Szerintem valahol erről kellett szólnia a Technic készleteknek.
Nektek melyik volt a kedvenc Technic autótok?